PBM, Power Boost Microcomputer
|
||
Øker dreiemoment med over 10% Øker effekten med 10-15% Sparer drivstoff: 3-15% (avhengig av kjørestil) Øker batterilevetiden Renser karbonavleiringer i sylinderne Lett å montere (plug-and-play) |
||
Hva er PBM ? | ||
PBM (Power Boost Microcomputer) er effektive, rimelige, høyteknologiske
enheter som er spesialkonstruert for å øke effekt og dreiemoment
i bensinmotorer uten turbo. Ved å effektivisere forbrenningen utnyttes
hver dråpe brennstoff mer effektivt, og man kan dermed også
spare drivstoff. |
||
Hvordan virker PBM |
||
1. PBM er en microcomputer som som får strøm fra bilens dynamo (den slås på automatisk etter at motoren er startet, den bruker ikke av batteriet selv om den er fysisk tilkoblet batteripolene). 2. Etter start vil PBM søke etter bilens elektroniske kontrollenheter (motorstyring osv). Dette foregår på høyfrekvent signal gjennom ledningsnettverket i bilen. Selv om enhetene kun er tilkoblet pluss og minus på batteriet utveksles altså informasjon på samme måte som det er mulig å legge bredbånd gjennom strømkabler samtidig som det går strøm der. (ref f.eks BaneTele). 3. PBM øker frekvensen på signalene til tenningssystemet slik at man får en høyere brennstoffeffektivitet. (ref 2) 4. PBM øker også ampæren til pluggene slik at tenningen blir mer presis. (ref 3) Forbrenningen blir mer komplett, som gir bedre dreiemoment, hestekrefter og drivstofføkonomi. 5. PBM gir også et oscillasjonssignal til batteriet som reduserer muligheten for sulfid på batteriplatene. Dette gir bedre effektivitet og levetid på batteriet. 6. PBM gjør rett og slett elektronikken enda smartere |
||
Hvordan monterer jeg PBM ? | ||
Monteringen kan ikke gjøres enklere: Man kobler
en kabel til pluss, og en til minus. FERDIG !
Man skulle tro at det var nødvendig med flere tilkoblinger rundt omkring til de forskjellige elektroniske komponentene i motoren, men dette er ikke tilfelle. PBM kommuniserer gjennom det eksisterende kabelnettverket i bilen på et høyfrekvent signal slik at det ikke er nødvendig med ytterligere tilkobling. Det betyr rask og problemfri montering. |
Modell | Beskrivelse |
Pris inkl.mva
|
P3000 | Brukes på motorer over 2L. Øker dreiemomentet fra ca 60-70km/t. Sparer drivstoff ved normal kjøring |
3500
|
P1500 | Brukes på motorer under 2L. Øker dreiemomentet fra ca 60-70km/t. Sparer drivstoff ved normal kjøring |
3000
|
P1000 | Brukes på alle motorer. Øker akselerasjonsevnen fra 0-100km/t. Fungerer aller best sammen med P1500 el. P3000 |
3000
|
P750 | Brukes på motorsykler med injection-motor over 250ccm. Øker effekt og dreiemoment, sparer drivstoff ved normal kjøring. |
3000
|
P500 | Samme som P3000 / P1500, men kommer kun med drivstoffbesparelse, ikke effektøkning. |
2000
|
P6000 | Brukes på busser og lastebiler med 24V, Øker effekt og dreiemoment, sparer drivstoff ved normal kjøring. |
5000
|
SPESIALKAMPANJER: (sjekk betingelser hos din leverandør) | ||
P3000 + P1000 |
For best mulig akselerasjon ogt dreiemoment over 2L motor,
P3000 og P1000 kjøpt samtidig; minus kr. 2000,- |
4450
|
P1500 |
For best mulig akselerasjon ogt dreiemoment under 2L motor,
P1500 og P1000 kjøpt samtidig; minus kr. 2000,- |
3950
|
Norsk bruksanvisning:Sjekk før installasjon:
Installasjon steg for steg:
|