PBM, Power Boost Microcomputer
Øker dreiemoment med over 10%
Øker effekten med 10-15%
Sparer drivstoff: 3-15% (avhengig av kjørestil)
Øker batterilevetiden
Renser karbonavleiringer i sylinderne
Lett å montere (plug-and-play)

Hva er PBM ?
PBM (Power Boost Microcomputer) er effektive, rimelige, høyteknologiske enheter som er spesialkonstruert for å øke effekt og dreiemoment i bensinmotorer uten turbo. Ved å effektivisere forbrenningen utnyttes hver dråpe brennstoff mer effektivt, og man kan dermed også spare drivstoff.

Hvordan virker PBM

1. PBM er en microcomputer som som får strøm fra bilens dynamo (den slås på automatisk etter at motoren er startet, den bruker ikke av batteriet selv om den er fysisk tilkoblet batteripolene).

2. Etter start vil PBM søke etter bilens elektroniske kontrollenheter (motorstyring osv). Dette foregår på høyfrekvent signal gjennom ledningsnettverket i bilen. Selv om enhetene kun er tilkoblet pluss og minus på batteriet utveksles altså informasjon på samme måte som det er mulig å legge bredbånd gjennom strømkabler samtidig som det går strøm der. (ref f.eks BaneTele).

3. PBM øker frekvensen på signalene til tenningssystemet slik at man får en høyere brennstoffeffektivitet. (ref 2)

4. PBM øker også ampæren til pluggene slik at tenningen blir mer presis. (ref 3) Forbrenningen blir mer komplett, som gir bedre dreiemoment, hestekrefter og drivstofføkonomi.

5. PBM gir også et oscillasjonssignal til batteriet som reduserer muligheten for sulfid på batteriplatene. Dette gir bedre effektivitet og levetid på batteriet.

6. PBM gjør rett og slett elektronikken enda smartere

Hvordan monterer jeg PBM ?
Monteringen kan ikke gjøres enklere: Man kobler en kabel til pluss, og en til minus. FERDIG !
Man skulle tro at det var nødvendig med flere tilkoblinger rundt omkring til de forskjellige elektroniske komponentene i motoren, men dette er ikke tilfelle. PBM kommuniserer gjennom det eksisterende kabelnettverket i bilen på et høyfrekvent signal slik at det ikke er nødvendig med ytterligere tilkobling. Det betyr rask og problemfri montering.

 

Modell Beskrivelse
Pris inkl.mva
P3000 Brukes på motorer over 2L. Øker dreiemomentet fra ca 60-70km/t. Sparer drivstoff ved normal kjøring
3500
P1500 Brukes på motorer under 2L. Øker dreiemomentet fra ca 60-70km/t. Sparer drivstoff ved normal kjøring
3000
P1000 Brukes på alle motorer. Øker akselerasjonsevnen fra 0-100km/t. Fungerer aller best sammen med P1500 el. P3000
3000
P750 Brukes på motorsykler med injection-motor over 250ccm. Øker effekt og dreiemoment, sparer drivstoff ved normal kjøring.
3000
P500 Samme som P3000 / P1500, men kommer kun med drivstoffbesparelse, ikke effektøkning.
2000
P6000 Brukes på busser og lastebiler med 24V, Øker effekt og dreiemoment, sparer drivstoff ved normal kjøring.
5000
   
  SPESIALKAMPANJER: (sjekk betingelser hos din leverandør)
P3000
+ P1000
For best mulig akselerasjon ogt dreiemoment over 2L motor,
P3000 og P1000 kjøpt samtidig; minus kr. 2000,-
4450

P1500
+P1000

For best mulig akselerasjon ogt dreiemoment under 2L motor,
P1500 og P1000 kjøpt samtidig; minus kr. 2000,-
3950

 

Norsk bruksanvisning:

Sjekk før installasjon:

  1. Sjekk at batteriet har nok vann (etterfyll evt med destillert vann).
  2. PBM er effektiv kun hvis batteriet er i god tilstand. Sjekk batteriet uten tenning på. Det bør normalt vise 12,5V – 12,8V. Er det under 12,5V er det et tegn på at det ikke er i god stand.

Installasjon steg for steg:

  1. Motor og tenning må være slått av.
  2. Finn et område i motorrommet som ikke er for varmt (ikke rett ved siden av motorblokka osv).
  3. Koble til den røde kabelen til plusspolen og den sorte kabelen til minuspolen på batteriet. Sikre kablene slik at de ligger fornuftig plassert uten mulighet for å komme borti bevegelige deler.
  4. Start motoren. Sjekk at lysdiodene lyser etter start.
  5. Gi gasspedalen 4-5 dype press slik at motoren kommer opp mot anbefalt toppturtall, men pass samtidig på at motoren ikke overstiger anbefalt turtall i følge turteller og instruksjonsbok (de fleste bensinmotorer ca 6000 o/min).
  6. La bilen gå på tomgang i 30 minutter. Dette er for at PBM skal gjøre sin første tilkobling og kalkulere den beste settingen for bilen.
  7. Etter gjennomføring av punkt 1-6 er bilen klar for kjøring. Den nye effekten vil komme gradvis og ikke nødvendigvis med en gang. I de fleste tilfellene vil det ta mellom 10-20 mil før den nye effekten har utviklet seg helt.
  8. Sjekk av lysdiode: Den røde lampen skal lyse når motoren går. PBM slår seg automatisk av når spenningen dropper under ca 13V. Det vil si at den ikke trekker spenning fra batteriet selv når tenningen er på dersom motoren ikke går. Når tenningen er av skal lysdioden også slukke automatisk (dette kan ta et par minutter da det kan være igjen litt spenning i PBM etter at tenningen er slått av).
  9. Installasjonsprosessen er kun en engangsprosedyre. Etter denne installasjonen kan man benytte bilen som vanlig. God tur !